Autor Magazine

Dan Pierșinaru: Despre AUTOR 2016

Când spui Dan Pierşinaru spui AUTOR, o platformă dinamică ce promovează designul şi designerii de bijuterie contemporană. Cei de la Life.ro au vrut să afle cum a fost atmosfera şi cât de „strălucitoare” a fost ediţia târgului din 2016.

Organizezi târguri de bijuterie contemporană şi eşti curator în domeniu de mulţi ani. Ce reprezintă pentru tine bijuteria contemporană? Ce anume te-a apropiat de acest domeniu?
Bijuteria contemporană este pentru mine o formă de expresie artistică, însă una în care propriul corp devine piedestal şi vehicul. Emoţional, are o valoare mare. Bijuteria de autor are legătură cu lumea conceptelor şi a ideilor. Alegi să porţi acest tip de bijuterie pentru că rezonează cu ceva intim din tine şi, astfel, devine o extensie a ideilor şi personalităţii tale. Contextul este cel care m-a adus în universul bijuteriei contemporane şi datorez asta creatoarei de bijuterie Mihaela Tărhuna care, cu mulţi ani în urmă, m-a rugat să o ajut la prima ei expoziţie de bijuterie, de la Muzeul Banatului din Timişoara. Eram în anul 1998.

AUTOR 2016 a stat sub semnul Fword(s). De ce aţi ales această temă şi de ce aţi ales Freedom să fie cuvântul cheie?
Schimbarea majoră luată odată cu aceasta ediţie este decizia ca târgul AUTOR să aibă o singură ediţie pe an în loc de două. Cred ca de aici şi nevoia unei campanii pertinente totodată, iar „vinovatele” principale pentru #theFwordedition sunt Elena Bululete şi Andreea Drăguţ. Conceptul campaniei le aparţine. Noi am constatat că autorii cu care lucrăm sunt, în general, certaţi cu rutina şi asta presupune asumarea unei libertăţi fără de care nu poţi să te exprimi plenar. Consider libertatea de a face ceea ce simţi, în special atunci când creezi, ca fiind esenţială. De aici şi #Freedom-ul nostru.

Dar Fword-ul tău personal care este? Sau ce cuvinte cu F te definesc în domeniile în care activezi?
Pe locul unu este Frumos. As vrea ca tot ce ne înconjoară să fie frumos şi armonios. De noi depinde. Alte cuvinte cu F pe care le am în minte acum sunt: Făurar, Fluid, Fascinant.

AUTOR este deja un eveniment cu rezonanţă în lumea artistică şi culturală de la noi, unde se situează Târgul AUTOR pe plan internaţional? Cum ajung creatorii străini să expună la AUTOR?
Internaţional, AUTORul este în creştere. Anul acesta, selecţia şi participarea autorilor străini a fost cea mai mare dintre toate ediţiile internaţionale, care au început în 2013. Însă este un lucru pe care nu ai cum să îl controlezi. În cazul nostru, creşterea este una organică şi bazată pe experienţa celor care participă şi îşi formează o părere despre AUTOR. Ei duc mesajul mai departe în diverse forme şi asta se reflectă automat în următoarele ediţii. Până acum, toate bune. Un alt factor care ajută mult sunt revista tipărită, Autor Magazine, şi reţelele sociale, în special Instagram-ul. Sunt canale prin care noi comunicăm viziunea noastră despre bijuterie, iar cei care se identifică cu noi aleg să se asocieze şi cu evenimentul AUTOR.

Cum s-au creat şi care sunt legăturile cu târgurile şi şcolile de bijuterie contemporană din străinătate? Se poate vorbi despre o comunitate în acest domeniu?
Legăturile sunt spontane şi karmice. Nu am forţat niciodată ceva ce nu dădea semne de deschidere. Ceea ce mi-am dorit pentru AUTOR sunt legături de substanţă şi pe paliere de afinitate clară. Prima legătură importantă a fost cu Joya Barcelona. Apoi, cu şcoala de bijuterie contemporană Alchimia, din Florenţa, urmate de Institul Krama din Atena, Şcoala Assamblage din Bucureşti şi recentul parteneriat cu Molecule F.
Fără o comunitate, nu am putea vorbi de un fenomen, iar acum, bijuteria contemporană este un fenomen în permanentă creştere, atât local, cât şi internaţional. O comunitate sudată este cheia către un succes garantat într-un domeniu ca acesta. Am militat mereu pentru sinergia dintre oameni şi bresle, şi voi continua să o fac. Nu suntem singuri şi cu cât integrăm mai bine acest lucru în vieţile noastre, cu atât accesul spre fericire e mai consistent. În cazul meu, iubesc oamenii, iar asta mă ajută mereu în ceea ce fac. Suntem interconectaţi unii cu alţi, iar dacă crezi că separarea e ceva ce îţi doreşti, e posibil să pierzi multe aspecte frumoase din viaţa asta.

Care sunt tendinţele anului în ceea ce priveşte bijuteria contemporană – în România şi în străinătate?
Există o singură tendinţă în bijuteria de autor: filtrul personal. E mereu de actualitate şi singurul reper valoros, care te diferenţiază de restul.

Este bijuteria de autor cotată la fel ca orice altă lucrare ce poartă semnătura unui artist?
Da! Acest lucru chiar se întâmplă la nivel internaţional. Acolo există un sistem de la galerii de bijuterie contemporană, iar muzeele mari deja au şi îşi măresc constant colecţiile de bijuterie de autor. Bijuteria de autor poartă semnătură artistului şi valoarea ei poate creşte odată cu timpul şi poziţionarea celui care a creat-o. La fel ca în artă.

Ce anume v-a surprins la ediţia AUTOR 2016?
De obicei, trimitem un formular de feedback după fiecare ediţie, dar pentru că am un sentiment de bine şi aşezare după această ediţie minunată, nu mai simt nevoia să o fac. Ediţia aceasta a fost un întreg de: vibraţie bună, oameni frumoşi, bijuterii superbe, vreme bună şi o locaţie grozavă. Formula magică, se pare.

Ce urmează pentru AUTOR? Care sunt proiecţiile tale de viitor, planurile şi cele mai îndrăzneţe vise pe care le ai pentru târgul de bijuterie contemporană?
Ce urmează mereu pentru AUTOR este găsirea şi asigurarea unei locaţii unde să aibă loc următoarea ediţie. Pentru noi, asta este marea provocare. Odată ce locaţia este stabilită, nu ne rămâne decât să facem ce ştim noi mai bine. Pe viitor, planul este ca AUTOR să îşi lărgească platforma pe partea internaţională, să deschidem o galerie de bijuterie în Bucureşti şi să ajungem la cât mai multă lume cu mesajul nostru: Bijuteria contemporană există.

Interviu realizat de Stela Nadoleanu, publicat inițial pe Life.ro.

Follow Autor via Email