Cum să curatoriezi o expoziție de bijuterie

Cum să curatoriezi o expoziție de bijuterie

Cum să curatoriezi o expoziție de bijuterie 1000 665 Dautor
KellieJoyBarnes

Kellie Joy Barnes

Pentru a sărbători prelucrarea tradițională a argintului într-un context contemporan, Melbourne Polytechnic va expune „The BOSS” ca parte a Melbourne Fringe Festival, expoziție ce vine ca urmare a recentului Radiant Pavilion Jewellery & Object trail.

„The BOSS” prezintă cele mai bune lucrări în argint de la studenții actuali, absolvenți recenți și absolvenți sau alumni ai Diplomei Avansate de Bijuterii și Obiect de Design de la Politehnica din Melbourne. Dispunând de o colecție unică și vastă de vase și obiecte, „The BOSS” împărtășește o perspectivă asupra interpretării personale a lucrului cu argintul.

Printre artiștii selectați se află: Jan Allison, Kellie Barnes, Jacqueline Betsy, Georgie Brooks, Nami Chubachi, Merryn Cleland, Polly Dymond, Renee Hope, Sally Howes, Barbara Ladini, Amelia Marks, Duneelle Mina, Claire Raimondo, Zoe Ace Richards, Harriet Sabien , Stephanie Sieber, George Steendam, Ha Than, Sarra Tzijan și Monicque Rens-Timmermans.

AUTOR a intervievat pe cei doi curatori ai expoziției – Mary Hackett și  Caz Guiney – pentru a afla mai mult despre viziunea lor și modul în care a fost construită expoziția.

AUTOR: În ce context a apărut ideea de a curatoria o expoziție a studenților ce lucrează cu argintul? A fost o parte a slujbei tale, a fost comisionată de elevii tăi, cum s-a întâmplat?

Caz Guiney: ”Ideea pentru expoziția intitulată ”The BOSS – The Best of Student Silversmithing „a venit din oportunitatea de a înainta o propunere pentru Pavilion Radiant – Melbourne Contemporary Jewellery and Object Biennial. În calitate de coordonator de program al cursurilor de design de bijuterie și obiect de la Melbourne Polytechnic, am văzut-o ca fiind deschiderea perfectă care să le permită studenților noștri să participe la un eveniment pe care probabil că nu au fi putut să-l acceseze sau nu ar fi fost pregătiți profesional pentru a aplica individual. A fost, de asemenea, o mare oportunitate de a implica un grup de studenți într-un important eveniment industrial, susținut de staff, de Radiant Pavilion și de comunitate. Mai ales că, pentru majoritatea studentilor, a fost prima lor experienta de a-și expune munca în mod public. Mary și cu mine am ales să expunem o colecție de lucrări studențești în argint ca răspuns la rezultatele clasei, care produce un volum cuprinzător de lucru care se pretează la a fi curatoriat.”

AUTOR: Obișnuiți să lucrați împreună ca o echipă de curatori sau a fost doar cazul acestei expoziții? Cum ai descrie cooperarea voastră pentru BOSS, cine a făcut ce?

Caz Guiney: ”Aceasta a fost prima expoziție la care am lucrat împreună cu Mary, deși am lucrat îndeaproape la Departamentul de bijuterie de la Melbourne Polytechnic în ultimii 3 ani. Maria fiind profesor la clasa de prelucrare a argintului, a fost un pas logic de a ne uni forțele și de a curatoria expoziția. Pe parcursul planificării am colaborat în toate privințele, inclusiv criteriile de aplicare, cererea inițială pentru contribuțiile elevilor, selecția finală, până la proiectare și expoziție.”

AUTOR: Sunteți, de asemenea, artiști și profesori. Cum este să fiți de cealaltă parte a baricadelor, în postura de curatori?

Caz Guiney: ”Supervizarea expoziției a fost susținută de experiența mea ca artist, profesor și coordonator de program, împreună cu abilitățile dincolo de aceste discipline profesionale. De cealaltă parte a baricadelor a fost nevoie de abilitatea de a înțelege relațiile dintre lucrările selectate și de a identifica modul în care s-au legat unele de altele. Dat fiind că piesele au fost produse de 20 de persoane diferite, a fost important să se respectăm fiecare piesă individuală, dar în același timp să reușim să se creăm o relație între lucrări pentru a permite un dialog. Cred că este responsabilitatea curatorului să se asigure că acest dialog evidențiază tot ce e mai bun din fiecare piesă, dar și din ansamblul lucrărilor.”

Mary Hackett: ”Ca profesor de prelucrarea argintului, mi-a plăcut procesul de curare a muncii studenților mei. A fost o plăcere! Mă simt mândră de munca lor și de modul în care expoziția pare coerentă și totuși permite ca individualitatea fiecărui student să fie recunoscută și sărbătorită. Pentru mine, efortul curatorial este doar o altă expresie artistică. În loc să folosim mediile obișnuite, explorăm idei despre ce ar putea fi prin munca altora. Este o poziție foarte privilegiată.”

AUTOR: Care au fost criteriile pentru a selecta cele mai bune lucrări în argint ale studenților? A fost dificil? De ce?

Mary Hackett: ”A fost o decizie foarte dificilă. Sunt de părere că am fi putut avea chiar mai multe expoziții, fiecare vizând direcțiile diferite pe care studenții le-au demonstrat în lucrările lor. Cele mai importante criterii au fost ca piesele de argint să ilustreze o înțelegere puternică a abilităților învățate și ca piesele lor să fie bine realizate. Următorul criteriu a fost corelația dintre ideile, designul și tehnicile folosite. În cele din urmă, piesele alese trebuiau să se potrivească coerent în cadrul expoziției.”

AUTOR: După experiența de lucru cu studenții, care este sfatul esențial pentru ei, mai ales atunci când își termină studiile?

Caz Guiney: ”Sfatul meu pentru absolvenți este de a aplica la toate oportunitățile pentru care sunt eligibili, incluzând expoziții, concursuri, granturi, rezidențe etc. Procesul de aplicare este o modalitate vitală de îmbunătățire a abilităților de redactare a unei declarații artistice și de a rafina ceea ce faci ca artist. Indiferent de succesul sau eșecul inițial, de fiecare dată când redactezi o aplicație, acest proces devine mai ușor și mai rafinat. Sfătuiesc pe oricine care înscrie o aplicație să roage pe altcineva să o citească, pentru a se asigura că toate criteriile au fost abordate și că nu s-au strecurat greșeli. Al doilea sfat pentru absolvenți este să țină legătura cu colegii lor și să creeze expoziții de grup. Acesta este un mod fabulos de a-și elabora propria prezentare a proiectului, cu termene și responsabilități, pentru a se asigura că nu pică în moleșeala post-absolvire. Aceste expoziții de grup pot fi trecute în CV, sporind șansele de a fi inclusi în expoziții.”

Mary Hackett: ”Aș sfătui absolvenții să-și asume riscuri cu munca lor, să-și urmeze vocea interioară și să nu fie atrași în tendințe. Să fie mereu studenți, să nu se oprească din a învăța lucruri noi, să pună întrebări despre lumea din jurul lor și despre ei înșiși. Să nu se complacă și nu se simtă confortabil într-un stil sau într-un proces de gândire. În schimb, să reflecteze în mod constant la munca lor. În cele din urmă, aș sfătui studenții să fie contemporani, să facă o muncă care să reflecte lumea în care trăiesc, să nu reproducă trecutul.”

Mary Hackett a absolvit masterul de Fine Arts la Royal Melbourne Institute of Technology în 2011 și a primit distincția de excelență academică în același an. Predă design de bijuterie și prelucrarea argintului la Melbourne Polytechnic și este fondatoarea grupului Blacksmith Doris, o asociație de femei care se ocupă cu prelucrarea fierului.
 
Caz Guiney este creatoare și profesoară de bijuterie și membră fondatoare a Northcity4 Jewellery & Object Studios/School în Melbourne.